Avaleht
Turvaliselt autos

Lapse õige kinnitamine autos.


Imikutele, väikelastele ja lasteaialastele ning kuni 12-aastastele kooliealistele.


Programmi väljatöötaja:
ADAC

Väljaandja:
Allgemeiner Deutscher Automobil Club e.V., Ressort Verkehr,
Hansastraße 19, 80686 München
www.adac.de/verkehrserziehung
©2015 ADAC e.V., München
Fotod: ADAC e.V, München

Turvatool kombineerituna turvavööga:
Elupäästja nr. 1!


Laste õige kinnitamine autos aitab ennetada õnnetuste puhul tekkivaid vigastusi.

Autos kaasasõitmine on õnnetuste tekkimise võimalikkuse seisukohast kõige ohtlikum edasiliikumise viis: igal aastal saab kaasasõitmise käigus viga või surma üle 10 000 lapse – ja see juhtub enamasti nende enda vanemate või vanavanemate autos. Valesti paigaldatud või halvasti fikseeritud turvatool annab õnnetuse korral lapsele üksnes ebapiisava kaitse.

Paljud lapsed saavad viga, kuna nende turvatoolide paigaldamisel ja kasutamisel ei ole järgitud vastavaid ettekirjutusi või kuna nad on kinnitatud vaid täiskasvanutele mõeldud turvavööga. See tähendab, et turvavöödega kombineeritud turvatoolid on jätkuvalt elupäästjateks nr. 1!

Laste kinnitamine autos on sätestatud seadusega.

Kuni 12- aastasete ja kasvult alla 150 cm pikkuste laste kohta kehtib liikluseeskirjade kohaselt kuni nende 12. eluaasta lõpuni järgmine nõue: Sellised lapsed tohivad olla autos kaasas istmetel, millede kohta kehtib kohustusliku turvavöö olemasolu nõue ja vaid juhul, kui kasutatakse ametlikult lubatud ja lapsele sobivaid turvatoole.

Nimetatud turvatoolid peavad olema varustatud vastava märgisega. Lapse kaasasõitmise korral autos ilma nimetatud turvameetmeid rakendamata võidakse karistada 60 euro suuruse trahvi ja karistuspunkti kandmisega Flensburgis peetavasse vastavasse Keskregistrisse. Erandid on kehtestatud taksode ja üle 3.5 tonniste busside kohta.

Turvatoolide märgis
Märgiste seletus
ECE R44 ECE R129 (i-Size)
1. Turvavarustuse tootja a. I-size reguleerib beebide turvahälle, mis on kinnitatavad ISOFIXiga ning turvatoole kuni 1+5 cm pikkustele lastele, ISOFIX kinnitusega.
2. Turvavarustuse mudel b. Pikkuse vahemik, millesse laps peab mahtuma.
3. ECE märgis näitab, et turvatool vastab Euroopa Ohtuse Standardile (European Safety Standard). Kaks viimast numbrit peavad lõppema 03 või 04 (viimane versioon). R44-01 või 02 ei tohi enam müüa alates 2008. aastast. R44/04 regulatsiooni põhjal peab R44-04 läbima turvavarustus ka sõiduki ümbermineku testi, lisaks laupkokkupõrke ning tagant otsasõidu. c. Maksimaalne kilode arv, mida turvatool kannatab.
4. Sõiduki tüüp, milles on turvavarustus testi läbinud (universal, semi-universal või konkreetne sõiduk). Universal – turvavarustust saab paigaldada kõikidesse autodesse. Semi-universal – sõiduki eripärast tulenevad nõudmised (nt pagasi paigutamine nii, et see mõjutab turvatoolis oleva lapse jalgatuge). Sellisel puhul tuleb vaadata tootja lehelt sõiduki margi ja mudeli nimekirja, kus turvatooli on lubatud kastuada. d. Tähistab riiki, kus on saadud turvavarustuse heakskiit. ECE riikide koodid leiad aadressilt http://detiavto.info/files/images/e-code-country-codes.txt
5. Kaalugrupp, mille vahemikus tohib last transportida. f. Turvatestide läbimis kinnituse kood. Esimesed 4 tähist näitavad, et tegemist on R129 standardiga.
6. Tähistab riiki, kus on saadud turvavarustuse heakskiit. ECE riikide koodid leiad aadressilt http://detiavto.info/files/images/e-code-country-codes.txt g. Seerianumber
7. Turvatestide läbimis kinnituse kood. Esimesed 2 numbrit näitavad, millist tüüpi testi läbis (03 või 04)

Hetkeseisuga kehtib testimisnorm ECE-R44. Sellele normi kohaselt eristatakse erinevaid kehakaaluklasse, kusjuures otsustava tähtsusega on lapse kaal ja mitte tema vanus ja pikkus! Alates 2013. aastast on alternatiivina olemas ka uuele normile (ECE-R129, i-suurus) vastavad turvatoolid. Nende puhul on esmase ja määrava tähtsusega lapse pikkus ja vanus. Lisaks on sätestatud ka lapse maksimaalne kaal.

Tähelepanu: Turvatoolid peavad sobima lapse kaalu ja/või tema pikkuse ning vanusega. Neid peab saama paigaldada selleks ettenähtud autoistmele ja nad peavad olema lubatud antud autos kasutamiseks!

Ülevaade autode turvatoolidest.


Sobivad turvasüsteemid – klassifitseerituna klasside, lapse kaalu ja/või pikkuse ning vanuse järgi.



Klass 0+: turvahäll Klass_0
Turvahäll
Kaal:
Sünnist kuni kaaluni 13 kg (0+)
Vanus:
Sünnist kuni umbes 18 kuuni


Klass I: erinevad süsteemid viis_punkt
Viis-punkt-turvavöö
Kaal:
9 kuni 18 kg
Vanus:
Umbes 1 kuni 4 aastat


Löökpadi
Löökpadi
Kaal:
9 kuni 18 kg
Vanus:
Umbes 1 kuni 4 aastat


Reboarder
Reboarder
(seljaga sõidusuunas)
Kaal:
9 kuni 18 kg
Vanus:
Umbes 1 kuni 4 aastat


Klass II/III Klass II/III
Kaal:
15 kuni 36 kg
Vanus:
Umbes 4 kuni 12 aastat


i-Size: uus norm ECE-R129 i-Size
Puudub kindel klassidesse jaotamine.
Jaotus vastavalt lapse vanusele ja pikkusele.
Sünnist kuni kaaluni 13 kg (0+)
Täiendavalt on sätestatud lapse maksimaalne kaal.

ISOFIX kinnitus


Lisaks ülaltoodutele on olemas ka sellised turvatoolid, mis hõlmavad mitmeid klasse.

Täiendava informatsiooni leiate internetis aadressil: http://www.sicher-im-auto.com

NÕUANNE: Kasutage iga turvatooli nii kaua kui võimalik – ideaaljuhul kuni testnormis ära toodud väärtuste ülemise piirini.

Imiku kinnitamine autos.

Välja arvatud mõned vähesed turvatoolide mudelid, millised paigaldatakse autosse risti sõitmissuunaga, asetatakse imikud turvatooli alati tagurpidi suunas, s.t. selg ees ja poollamavas asendis. Selline asend tagab imiku parima kaitstuse, sest võimaliku frontaalkokkupõrke korral surutakse imiku kogu seljaosa suhtelisel suurel pinnal turvahälli sisse.

Turvahälli püksitraksivöö peab paiknema võimalikult tihedalt vastu imiku keha ja see peab olema kohaldatud vastavaks tema keha pikkusele/suurusele (õla kõrgus).

Turvatooli kinnitamine juhi kõrvalistmele on lubatud vaid juhul, kui autos olemasoleva eesmise õhkpadja käivitumisfunktsioon on välja lülitatud. Mitte ühelgi juhul ei tohi turvahälli paigaldada sõidusuunas.

Millal tuleks turvahäll välja vahetada?

Imiku turvahälli väljavahetamine auto sõidusuunas oleva turvatooli vastu peaks toimuma nii hilja kui võimalik. Kui see vahetus teostatakse liiga vara, langeb väikelapse veel täielikult välja kujunemata kaela- ja kuklalihastele auto äkilise ettepoole suunatud koormuse korral (ja selleks piisab juba kergest tagant otsasõiduõnnetusest) suur koormus, mis võib tuua endaga kaasa rasked vigastused.

ADAC soovituse kohaselt tuleks ideaaljuhul kasutada turvahälli seni, kuni lapse kaal on jõudnud 13 kilogrammini ja/või ta on saanud umbes 18 kuu vanuseks. Kui imik pea ulatub juba turvahälli servani, on laps sellest välja kasvanud.

Millal tuleks turvatool välja vahetada?


Klass I Kaal: 9 kuni 18 kg Vanus: umbes 1 kuni 4 aastat

Klassi I raames on lapsevanematel võimalus valida erinevate süsteemide vahel, mis kinnitatakse sõidukisse kas kolm-punk-turvavöö või ISOFIX kinnituse abil:

  • Viis-punkt-turvavöösüsteemiga turvatool
  • „Püksitraksisüsteemi“ korral kinnitatakse laps istmele vastavalt sobiva turvavöö abil. Püsitraksivöö peab paiknema võimalikult tihedalt vastu lapsekeha. Õlarihma kõrgus peab olema sobitatud vastavalt lapse pikkusele/suurusele (vöö munstükk õla kõrgusel).

  • Turvatool koos löökpadjaga ning kolm-punkt turvavööga
  • Löökpadi püüab lapse keha õnnetuse korral kinni. Sellise kinnitusega turvatooli kasutamine lapse vastava kaalukategooria puhul ilma löökpadjata on keelatud.

  • Turvatool lapse kinnitamiseks seljaga sõidusuunas liikumise korral (Reboard-süsteem) koos tooliga vastavalt sobivate rihmadega.
  • Lapse turvatool paigaldatakse sõidukisse kas kolm-punkt-turvavöö või ISOFIX kinnitussüsteemi abil. Selle turvatooli eelis seisneb selles, et laste kinnitamine turvatooli tagurpidi suunas ehk selg sõidu suunas on antud turvatoolide konstruktsiooni tõttu frontaalkokkupõrke korral turvalisem, kuna lapse pea ja ülakeha on tooli poolt toestatud (näoga sõidusuunas paiknemise korral on vaid ülakeha turvavööga fikseeritud, pea liigub aga ettepoole). Reboard-süsteemi paigaldamine sõidukisse on mõnes mõttes veidi keerulisem (see ei kehti ISOFIX-kinnitussüsteemiga turvatoolide kohta) ja sellised turvatoolid vajavad autos ka rohkem ruumi.

    Isofixi kinnitamine
    ISOFIX-jalus sõidukis ja turvatooli fiksaatorhoovad


    Seljaga liikumissuunas oleva turvatooli paigaldamiseks sõiduki tagaistmele tuleb juhi kõrvaliste väga palju ettepoole lükata. Seega ei ole kõrvalistuja eeskirjade kohane istumisasend sellel istmel enam tagatud.

    Soovitus: Enne turvatoolide, eriti aga seljaga sõidusuunas paigaldatavate toolide ostmist, proovige ära nende paigutamise võimalus teie sõidukisse.

    i-Size


  • Uus ECE-R129 norm (i-Size)
  • Alates 2013. aastast on olemas laiendatud ECE-kasutusluba ehk uus ECE-R129 norm (i-Size). Sellele normile vastavad turvatoolid fikseeritakse sõidukis ISOFIX-kinnitussüsteemi abil. Järgnevate aastate jooksul on kavas nimetatud normi edasine täiendamine ning ta peab hakkama kehtima paralleelselt praegu olemasoleva ECE-R44 normiga. Esialgu hõlmab I-Size seniseid kaaluklasse 0+/I kuni umbes 18 kg.

    i-Size turvatoolid valitakse välja lähtuvalt lapse vanusest ja pikkusest. Kuni 15 kuu vanusete laste transport peab toimuma seljaga sõidusuunas. Seejuures määrab tootja ise, millise suuruseni selline turvatool lapsele sobib. Eriti väikeste laste puhul on nende kinnitamine seljaga sõidusuunas põhimõtteliselt turvalisem, kuna võimaliku frontaalkokkupõrke korral on peale ja kaelalemõjuvad jõud lihtsalt väiksemad. Seepärast tuleks turvatooli väljavahetamist järgmise suuruse vastu venitada võimalikult kaua.

    i-Size-turvatoole tohib kasutada üksnes sõidukites, milles on olemas i-Size jaoks lubatud istmed, s.t. et iste on juba varustatud uue i-Size märgistusega või kui vastava istme kasutamise luba on ära toodud turvaistmega kaasas olevas sõidukitüüpide nimekirjas.

    i-Size tehniline selgitus.

    i-Size uus regulatsioonis defineeritakse täpsemalt sõiduki ja turvatooli vaheline liides. Selle eesmärgiks on turvatooli paigaldamise lihtsustamine ja lapse turvalisuse tõstmine. Sõidukis peab olema piisavalt ruumi, et võimaldada turvatooli definitsioonile vastavat paigaldamist ja et tagada turvatooli tugijala stabiilne toetumine sõiduki põhjale – seda ka õnnetuse korral. Seepärast tohib uusi turvatoole paigaldada vaid sõidukitesse, milledes on olemas nende kasutamiseks lubatud istekohad.

    Mis muutub nende lapsevanemate jaoks, kellel on turvatool juba olemas või kellel on seda vaja?
    Nende lapsevanemate jaoks, kellel on lapse turvatool juba olemas, ei muutu midagi: olemasolevaid turvatoole võib loomulikult ka edaspidi kasutada. Mitte mingit kava ECE-R44 normi kohaselt kasutamiseks lubatud turvatoolide keelamiseks ei ole. Samuti võib ka edaspidi osta ECE-R44 kasutamisloale vastavaid turvatoole. Lapsevanematel pole vaja karta, et nad ei tohi neid peatselt enam kasutada.

    Kuid järk-järgult hakkavad turule tulema ka turvatoolid, millede kasutusluba lähtub ECE-R129 normist.

    Vanemate laste kinnitamine autos

    Klass II/III
    Kaal: 15 kuni 36 kg
    Vanus: 4 kuni 12 aastat

  • Istmekõrgendajad koos seljatoega ja kombineerituna kolm-punkt-turvavööga
  • Laps ja seljatoega varustatud istmekõrgendaja kinnitatakse sõidukisse kolm-punkt-turvavöö abil.

    Istme kõrgendus
    ADAC kokkupõrketest:
    Dummy koos istmekõrgendajaga külgkokkupõrke puhul:
    Dummy pea ja keha põrkuvad sõiduki külje vastu.

    Selliste süsteemide kasutamine on näidustatud alles alates umbes nelja aasta vanustest lastest. Liiga varase vahetuse korral suureneb vaagnavöö survest tingitud kõhupiirkonna vigastamise oht.

  • Istmekõrgendaja
  • Neid süsteeme kasutatakse koos sõiduki kolm-punkt-turvavööga. Nad vähendavad vigastuste tekkimise ohtu sõiduki frontaalkokkupõrke korral, kuid ei paku siiski mingit kaitset külgsuunalise kokkupõrke puhul. Istmekõrgendajad on olemas kaaluklassidele 15 kuni 22 ja/või 22 kuni 36 kg. Kolm-punkt turvavöö tuleks suunata läbi turvavöö vastavate juhikute (nn. nurgakeste) selliselt, et ta kulgeks võimalikult madalal vaagnaluu kohal ja ei saaks libiseda kokkupõrke korral ülespoole kõhupiirkonda. Kõrgema istumisasendi eesmärgiks on ka takistada turvavöö paiknemist liiga lähedal kaelale.

  • Seljatoega turvatool
  • Ka ECE-kaaluklasside II/III puhul (ehk 15 kuni 36 kg) on tingimata soovitav kasutada seljatoega turvatooli, seda pea ja ülakeha parimaks kaitsmiseks külgkokkupõrke korral. Ainuüksi istekõrgendaja kasutamine ei suuda sellist kaitset iialgi tagada.

    NB! Ka lapse spontaanse sõidule kaasavõtmise korral peab laps olema istuma alati turvatoolis!

    Turvatoolid on vajalikud ka koolieas.

    Kooliealised lapsed ei taha olla enam „beebid“ ja nad ei soovi istuda turvatoolis. Kuid täiskasvanu turvavöö ei ole laste turvamiseks siiski piisav, kuna lapse vaagnapiirkond ei ole veel täielikult välja arenenud ja seepärast võib vaagnavöö juhul, kui turvatooli ei kasutata, libiseda kõhupiirkonnale ja tekitada raskeid vigastusi. Olukorra lahendamiseks on ka selle kaalu-ja vanuseklassi jaoks olemas väga moodsad ja sportliku kujundusega seljatoega varustatud turvasüsteemid, mida aktsepteerivad ka vanemad koolilapsed.

    Kolme-punkti-turvavöö
    Kolm-punkt-turvavöö
    juhitakse läbi
    vööjuhikute (nurgakeste)

    Ükskõik millise normi järgse mudeli kasuks lapsevanemad ka ei otsusta, kehtib põhimõte, et enne turvatooli ostmist tuleb ära proovida selle sobivus just teie autosse ja pidada silmas ka turvatoolil ära toodud sõidukite tüüploetelu – kui selline on olemas!

    ISOFIX.

    ISOFIX kujutab endast auto turvatoolide normeeritud kinnitussüsteemi, mis on vastavate mehhaaniliste lahenduste abil stabiilselt seotud sõiduki kerega. Kolm-punkt turvavööd ei ole lapse kinnitamiseks enam vaja. ISOFIX kinnituspunktid on praegusel ajal olemas peaaegu kõigi uute autode seeriavarustuses – valdavalt paiknevad nad mõlemal välimisel tagaistmel. Lapse turvatooli küljes paiknevad spetsiaalsed fiksaatorhoovad fikseerivad riivlukkude abil ISOFIX-klambri. Seejärel on turvatool kinnitatud sõidukisse.

    Lisaks sellele on olemas veel järgmised kinnitamisviisid:
    Turvarihmaga kinnitus
    ISOFIX Topp Tether:
    Turvavöö koos kinnituspunktiga
  • Iste ülaosast, turvatooli kolmandast kinnituspunktist („Top Tether“) juhitakse täiendav turvavöö sõiduki vastavasse punkti. See paikneb enamasti seljatoe taga või pagasiruumis.

  • Isofix tugijalg
    ISOFIX tugijalg
  • Või lapse ISOFIX-turvatool ja/või ISOFIX basefix on varustatud tugijalaga. Selle paigaldamine on aga lubatud üksnes turvatooli tüüploetelus loetletud sõidukimudelite puhul. Nende sõidukite puhul on laste turvatoolide tootja testinud turvatooli korrektse paigaldamise võimalikkust ja jalaruumi sobivust tugijala jaoks.

  • ISOFIX turvatoolide puhul on võimalike paigaldusvigade tekkimise võimalus väiksem, kuid samas on need tooted traditsioonilistega võrreldes oluliselt suurema kaaluga ja ka kallimad.

    Turvaliselt autos.

    Lapse turvatooli ostmisel on tegemist põhimõttelise otsusega, millest võivad sõltuda lapse tervis ja tema heaolu.

    Parem informatsioon. Turvaliselt autos.
    ADAC programm „Turvaliselt autos“ informeerib tarbijat laste turvalisest kinnitamisest autos. Kontroll-lehe laste turvatoolide kohta leiate aadressilt www.sicher-im-auto.com. Aktuaalsete testide tulemused on ära toodud aadressil www.adac.de/kindersicherheit.

    Informatsiooni programmi „Turvaliselt autos“ kohta saate kõigist ADAC regionaalsetest klubidest, elektronposti teel ja ka telefoni teel ADAC teenindusnumbrilt.

    Üksnes õige turvatool ja tema korrektne kasutus tagavad lapsele täieliku kaitse!

    Avaleht
    Turvaliselt autos
    Informatsiooni ja soovitusi leiate siit:
    www.sicher-im-auto.com
    www.adac.de/kindersicherheit
    Sicher-im-auto@adac.de
    Tel.: 0 800 5 10 11 12 (ADAC Service telefon)
    (esmaspäev – laupäev: 8:00 – 20:00)