Ülevaade uuest turvatoolide regulatsioonist, milles selgitatakse, kuidas valida oma lapsele õige turvatool ja kas olemasolev turvatool tuleks asendada.

Mis see i-Size on?

i-Size on uus, üleeuroopaline turvatoolide regulatsioon (turvastandardi R129 esimene etapp), mille eesmärgiks on muuta turvatoolid turvalisemaks.

See on loodud selleks, et hoida lapsed kauem selg-sõidu-suunas, tagada parem kaitse külgkokkupõrke korral ning lihtsustada turvatoolide paigaldamist sõidukisse.

Kui turvatoolil puudub i-Size märgis, kas tuleb soetada uus i-Size turvatool?

EI – vähemalt mitte veel mõned aastad. I-Size regulatsioon ei vaheta välja hetkel kehtivat R44/04 standardit – need kaks jäävad kehtima paralleelselt.

Kogu R129 standard on kokku pandud turvalisuse ekspertide, seadusandjate, autotootjate ning turvatoolitootjate poolt. Kindlasti tuleb veel paari järgneva aasta jooksul täiendusi.

Seega, edaspidi võib kasutada olemasolevaid turvatoole. Turvatoolide tootjad võivad samuti müüa turvatoole (vähemalt 2018 aasta lõpuni), mis ei ole i-Size regulatsiooni järgi toodetud, kuid mis vastavad R44/04 standardile.

Mida uut toob kaasa i-Size regulatsioon?

1. Laps istub turvatoolis selg-sõidu-suunas kauem

i-Size nõuab, et laps istuks autos selg-sõidu-suunas vähemalt 15. elukuuni. See on märksa kauem, kui vanema regulatsiooniga, mis lubab nägu-sõidu-suunas sõita alates 9kg.

Osad i-Size turvatoolid võimaldavad su lapsel istuda selg-sõidu-suunas soovi korral isegi kuni 4. eluaastani.

Miks see kõik vajalik on? Uuringud näitavad, et nii on ohutum – Rootsi uuringud (Plus Test) näitasid, et selg-sõidu-suunas turvatoolid pakuvad kuni 75% enam kaitset, kui laps peaks sattuma autoõnnetusse. Lapsed alla 15 kuu, ei suuda taluda keskmist laupkokkupõrget, kuna nende kael ei ole veel piisavalt välja arenenud. Liigne surve lapse kaelale võib viia tõsiste kaelavigastusteni. Selg-sõidu-suunas turvatool hajutab laup-kokkupõrke korral löögijõu üle terve keha laiali, suunates surve pea ja kaela pealt ära.

2. Reguleeritud on ka külgkokkupõrke kaitse

R44/04 standard näeb ette, et turvatoolid peavad olema testitud üksnes avariide korral, kus toimub kokkupõrge eest või tagant. Turvatoolid ei pea pakkuma külgkokkupõrke kaitset (kuigi paljud pakuvad seda juba praegu), kuigi enam kui 25% avariidest saavad sõidukid löögi just külje pealt.

i-Size regulatsioon näeb ette, et turvatoolid peavad last kaitsma ka külgkokkupõrke korral.

3. Turvatooli sobivus lapsega määratakse pikkuse, mitte vanuse ja kaaluga

i-Size regulatsiooni üks eemärke on vähendada turvatooli sobivusgruppe (0+, 0/I, 2/3 jne). Hetkel on kõik turvatoolid kategoriseeritud kaalu järgi.

i-Size regulatsioon kategoriseerib lapsed pikkuse järgi. Piisab üksnes lapse pikkuse mõõtmisest – üldjuhul kipuvad laste pikkused olema ligilähedased oma vanuste hulgas (kuid on ka erandeid).

i-Size regulatsiooni puhul on oluline ainult üks vanuseline verstapost – 15 kuud. i-Size standard nõuab, et last tuleb sõidutada sõidukis selg-sõidu-suunas kuni ta on vähemalt 15 kuud vana. Osade i-Size turvatoolidega saab sõita ka kuni lapse 4. eluaasta lõpuni (oleneb jällegi pikkusest).

4. i-Size nõuab ISOFIX kinnitust

Hetkel on i-Size regulatsiooni järgi toodetud turvatooli kinnitamiseks autosse vaja ISOFIX kinnitust (tugijala või ülemise kinnitusega), kuna ISOFIX vähendab turvatooli valesti paigaldamise võimalust. Turvatooli valesti paigaldamine on suurim turvalisuse probleem – väidetavalt on 75% turvavööga kinnitatud turvatoolid valesti paigaldatud.

Võrdluseks võib tuua Maxi-cosi turvatesti, mis näitas, et 94% juhtudest kinnitatakse ISOFIX kinnitusega turvatoole õigesti, samas kui turvavööga kinnitas turvatoole õigesti kõigest 20% testis osalenut.

5. Testimistel on kasutusel uued nukud

Uued innovaatilised nukud on kasutusel i-Size turvatoolide testimiseks avariiolukordades. Neil on küljes rohkem andureid, nad on tundlikumad ning omavad rohkem tõetruumaid reflekse, et saavutada ligilähedane testolukord lapse keha avarii korral käitumisele.

Korduma kippuvad küsimused

1. Kuidas kindlaks teha, kas turvatool on i-Size?

Kõikidel i-Size turvatoolidel on logo.

i-Size logo

See sarnaneb ISOFIX logole, kuid selle logo äärde on lisatud “i” täht. Paljudel turvatoolidel on mudelis tähis “i” või lausa sõna “i-Size”. Lisaks kõigele saavad kinnitada ka turvatoolide müüjad, kas tegemist on i-Size standardile vastava turvatooliga või mitte.

2. Kas i-Size turvatooli saab paigaldada kõikidesse autodesse?

Ei kindlasti mitte. Oluline on teada, et ISOFIXi kinnituste olemasolu autos ei tähenda, et i-Size turvatool sellesse autosse sobib. Tuleb veenduda, et sõiduki mudel on selle i-Size turvatooli sobivusnimekirjas, mida osta soovitakse.

Mõnede turvatoolide tootjate sobivusnimekirjad:
  • Maxi-Cosi
  • Britax
  • Joie
  • Be Safe

  • 3. Kas i-Size turvatoole on ka vanematele lastele – Grupp 2/3?

    Hetkel hõlmab i-Size regulatsioon üksnes turvatoole, mis on mõeldud lastele pikkusega kuni 105 cm (ca 4 aastastele).

    Tõenäoliselt on vanematele lastele mõeldud turvatoolide regulatsiooni muutused ees.

    4. Kas ISOFIX kinnitust saab lisada autole kui see puudub?

    Kõik sõiduautod alates 2011 aastast peavad vastama ISOFIX standardile. Osadel vanematel autodel kuuluvad ISOFIX kinnitused lisavarustusse, seega kui need puuduvad, tasub uurida nende paigaldamise võimalikkust. ISOFIX kinnituste paigaldus koos kinnitustega maksab umbkaudu 100€, kuid oleneb tootjast. Tasub mainimist, et mida vanem on sõiduk, sed väiksem tõenäosus on leida võimalus lisada ISOFIX kinnitused. Lisaks, kõikidele sõidukitele, mis on välja lastud enne 1997 aastat, ei saa paigutada ühtegi i-Size standardile vastavaidavat turvatooli.

    5. Kui kaua tohib veel kasutada nägu-sõidu-suunas turvatoole vanemate lastega kui 9. kuud?

    R44/04 ja i-Size regulatsioonid kehtivad paralleelselt vähemalt 2018 aasta lõpuni. St sellest hetkest, kui jääb kehtima üksnes i-Size regulatsioon, ei saa enam R44/04 tingimustele vastavaid uusi turvatoole osta.

    Aga arvatavasti on mõned aastad lubatud kasutada olemasolevaid toole.